• info@drshariar.com
  • 0 دیدگاه
ظاهر صورت ما اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می تواند به صورت مستقیم بر روی اعتماد به نفس ما تاثیر بگذارد. حال در نظر بگیرد که عضوی علاوه بر زیبایی بر زندگی روزمره ما نیز تاثیر بگذارد. ما در این مقاله قصد داریم درباره جراحی ارتوگناتیک صحبت کنیم.

جراحی ارتوگناتیک چیست؟

بر اساس گفته های بالا می توان نتیجه گرفت که فک انسان اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا هم بر زیبایی ما تاثیر می گذارد و هم بر زندگی روزمره ما. در حقیقت جراحی ارتوگناتیک مربوط به استخوان فک بیماران  است.
جراحی ارتوگناتیک چیست؟

جراحی ارتوگناتیک چیست؟

جراحی ارتوگناتیک به اصلاح کردن عملکرد و ظاهر فک انسان می گویند که باید توسط فوق تخصص های جراحی دهان و فک انجام شود. با انجام این جراحی نه تنها زیبایی چهره بیمار افزایش پیدا می کند بلکه در صحبت کردن، بلیعدن و جویدن فرد هم بهبود ایجاد می شود. از طرفی از این جراحی به همراه ارتودنسی برای اصلاح کردن مشکلات عملکردی نیز استفاده می شود.

چه زمان نیاز به جراحی ارتوگناتیک است ؟

جراحی ارتوگناتیک یا جراحی دو فک یک نوع درمان برای اصلاح بی نظمی های استخوان است. از این روش درمانی برای اصلاح عقب یا جلو بودن فک، کج بودن فک، بزرگ یا کوچک بودن فک استفاده می شود. زمانی بیماران ملزم به استفاده از این جراحی هستند که با توجه به موقعیت فک، تداخل دندان ها  و فرم نا به جای آن نمی توان دیگر درمان ها را به خوبی انجام داد. برای این افراد نیز باید قبل از جراحی ارتودنسی انجام داد تا نتیجه خوبی دریافت شود.

چرا از جراحی ارتوگناتیک استفاده می شود؟

به صورت کلی از این جراحی برای اصلاح و ترمیم بی نظمی های استخوان فک، آرواره و دندان ها استفاده می شود تا بتوان مشکلات ناشی از بد شکلی فک و نقص در عملکرد را برطرف کرد که این دو مورد اهمیت بسیار زیادی در زندگی ما دارد.

چه افرادی نیاز به جراحی ارتوگناتیک دارند؟

جراحی ارتوگانتیک بهترین گزینه درمانی برای بیمارانی است که دارای بی نظمی در دندان ها و فک خود هستند. و به صورت کلی آن افرادی که نمی توانند بی نظمی فک و دندان خود را با ارتودنسی درمان کنند. این روش برای افرادی مناسب است که دارای ناهنجاری های فک در بدو تولد بودند یا بر اثر آسیب به استخوان فک دچار بی نظمی و مشکلاتی مانند تورومورها شده اند. بی نظمی و بد شکلی دندان ها علاوه بر تاثیر منفی که بر زیبایی چهره بیماران دارد می تواند عملکرد فک و دهان را دچار مشکل کند. افرادی که دارای علائم و نشانه های زیر هستند نیاز به جراحی ارتوگناتیک خواهند داشت.
  • اختلال در خواب
  • عدم توانایی در خوب صحبت کردن
  • نداشتن تقارن کافی در فک و صورت
  • نداشتن توانایی خوب جویدن مواد غذایی
  • عدم هماهنگی دندان ها بر روی یک دیگر
  • ناتوانی در قرار گرفتن دو لب بر روی یک دیگر
  • رشد بیش از حد یا کمتر از حد طبیعی در هر دو فک بیمار

بهترین سن برای جراحی ارتوگناتیک چه زمانی است؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاد که بهترین سن برای این نوع جراحی چه زمانی است؟ بهترین زمان جراحی ارتوگانتیک وابسته به دو عامل است. اول آن که بیمار باید از این بیماری آگاه باشد و تمایل به اصلاح آن داشته باشد. دوم از نظر جسمی و ذهنی آمادگی انجام یک جراحی بزرگ را داشته باشد. با این وجود پزشکان بهترین سن برای انجام این نوع جراحی را، بعد از توقف سن رشد بیماران می دانند. از نظر متخصصان این حوزه، بهترین زمان برای جراحی برای زنان 16 تا 18 سالگی و برای مردان 18 تا 20 سالگی است. بهترین سن برای جراحی ارتوگناتیک چه زمانی است؟

دوره نقاهت و بهبودی بعد از جراحی ارتوگناتیک چقدر است؟

مدت زمان بهبودی افراد بعد از جراحی ارتوگناتیک متفاوت است اما اغلب بیماران بعد از 2 هفته با رعایت مراقبت های پزشکی تجویز شده می توانند در محل تحصیل یا کار خود به فعالیت خود ادامه دهند. البته در دوره بهبودی می توانید به فعالیت های سبک مانند پیاده روی با مشورت پزشک بپردازید. دوره نقاهت و بهبودی بعد از جراحی تقریبا طولانی است و ممکن است 2 هفته و حتی بیشتر به طول انجامد اما هرچه مراقبت های بیشتری داشته باشید دوره نقاهت شما کوتاه تر می شود.

مراقبت های بعد از جراحی ارتوگناتیک

هر درمان دارای مراقبت های مخصوص به خود می باشد که شما باید از آنها آگاهی کامل داشته باشید؛ زیرا رعایت کردن این موارد تاثیر بسیار زیادی بر درصد موفقیت درمان شما دارد و از طرفی می تواند دوران نقاهت شما را کوتاه تر کند. پس در این قسمت با ما همراه باشید تا این موارد را به صورت جداگانه برای شما بررسی نمائیم.
مراقبت های بعد از جراحی ارتوگناتیک

مراقبت های بعد از جراحی ارتوگناتیک

رعایت دستورات پزشک

پزشک معالج شما بعد از این درمان مراقبت های مخصوصی را به شما گوش زد می کند مانند: مصرفی برخی از دارو های خاص. به شما پیشنهاد می کنیم تا به این موارد دقت ویژه ای داشته باشید زیرا رعایت دستورات پزشک بعد از جراحی ارتوگناتیک مهم ترین بخش آن می باشد.

استفاده از کمپرس یخ

ممکن است شما بعد از جراحی ارتوگناتیک دارای مقداری تورم باشید زیرا بافت های شما در جراحی دچار آزردگی شده اند. شما می توانید با مشورت پزشک از کمپرس یخ استفاده نمائید تا تورم صورت خود را کنترل نمائید.

عدم استفاده از دخانیات

شما بعد از جراحی ارتوگناتیک تا مدتی مجاز به استفاده از هیچگونه دخانیاتی نمی باشید. پس می توان این مورد را یکی از مواری مهمی دانست که شما بعد از جراحی ارتوگناتیک باید رعایت نمائید.

مزایا و معایب جراحی ارتوگناتیک چیست ؟

همانطور که شما می دانید هر درمان دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشد که بهتر است قبل از شروع درمان با آنها اشنا شوید تا بتوانید نسبت به شرایط درمانی و زندگی خود تصمیم صحیحی را بگیرید. به همین دلیل ما در این قسمت به بررسی مزایا و معایب جراحی ارتوگناتیک می پردازیم.

مزایای جراحی ارتوگانتیک چیست؟

در صورتی که بیمار دارای وضعیت عدم انطباق دندان های فک پایین و فک بالا باشد به مرور زمان دندان ها دچار آسیب دیدگی و فرسودگی خواهند شد. عدم انطباق دندان ها مال اکلوژن است که اگر شدید شود ممکن است جهت قرار گرفتن فک در موقعیت درست خود و دستیابی به انطباق طبیعی فک نیاز به عمل جراحی باشد تا یک ظاهر زیبا بتوان برای دندان ها به ارمغان آورد. از طرفی لازم به ذکر است که نتیجه موارد بالا می توان منجر به افزایش طول عمر دندان ها شود که این مورد یکی از مزیت های بسیار مهم این جراحی به حساب می آید. به صورت خلاصه مزایای جراحی  ارتوگناتیک  در این بخش به شرح زیر می باشد:
  • افزایش طول عمر دندان‌
  • انطباق بهتر و طبیعی تر فک‌
  • بهبود و بهتر شدن آپنه خواب
  افزایش زیبایی فرم صورت بیماران

بهبود و بهتر شدن آپنه خواب

یکی از عوارض به هم ریختگی استخوان فک آپنه خواب است. اگر بخواهیم آپنه خواب را به زبان ساده توضیح دهیم باید بگوییم : مشکلات تنفسی بیمار در هنگام خواب را آپنه می گویند که می تواند باعث آزار بیماران شود. این دسته از افراد می توانند از این جراحی برای جلو کشیدن فک و باز کردن یک راه تنفسی در پشت گلو استفاده کنند. زمانی که عمل بیمار به درستی انجام شود آپنه خواب درمان شده و به خوبی بهبود میابد که این مورد یکی از مزایای این درمان به حساب می آید.

افزایش زیبایی فرم صورت بیماران

علاوه بر آن که با استفاده از این جراحی می توان عملکرد دندان ها و تنفس بیمار را بهبود بخشید می توان به زیبایی ظاهری فرد نیز کمک کرد. البته میزان این مزیت ها برای همه افراد یکسان نیست و ممکن است همه، از تک تک این مزیت ها به صورت یکسان بهره مند نشوند. با استفاده از جراحی ارتوگناتیک می توان ناهنجاری قابل توجه فک را درمان کرده و باعث ایجاد تعادل و هماهنگی بیشتر در اجزای صورت شد. گسترش اسکلت صورت نیز می تواند از تغییرات و مزیت های مثبت این روش باشد.

معایب جراحی ارتوگناتیک

هر درمان دارای معایب مخصوص به خود است که جراحی ارتوگناتیک نیز از این قاعده مستثنا نیست. ما به شما پیشنهاد می کنیم از این معایب قبل از انجام این درمان به صورت کامل آگاه شوید که برخی از آنها را ما در ادامه توضیح می دهیم.

دوره نقاهت

جراحی ارتوگناتیک مانند دیگر درمان ها دارای دوران نقاهت مخصوص به خود است. اما به دلیل اینکه این درمان همراه با جراحی می باشد و دارای پیچیدگی های مخصوص به خود است مقداری دوران نقاهت آن بالا می باشد.

درد و تورم

همانطور که می دانید این درمان همراه با جراحی است که به همین دلیل نیز بیمار بعد از این درمان تا مدت کوتاه، ممکن است دارای درد و تورم باشد. البته لازم به ذکر است که پزشک معالج با استفاده از داروهای مخصوص این دو عارضه را کنترل می کند.

جای زخم جراحی ارتوگناتیک

یکیدیگر از مواردی که باید بدانید جای زخم، جراحی ارتوگناتیک است که تا مدتی پس از آن باقی خواهد ماند. البته این مورد نیز همانند بالا بعد از مدتی رفع خواهد شد پس جای نگرانی برای بیماران ندارد.

علت بی نظمی و ناهنجاری استخوانی چیست؟

ناهنجاری های استخوانی و بی نظمی دندان ها معمولا به دو علت پیش می آید که می تواند مادرزادی یا ناهنجاری های اکتسابی باشد. منطور از ناهنجاری های اکتسابی صدمات فیزیکی به دندان ها است.
  • ناهنجاری های مادرزادی
یکی از رایج ترین مشکلات مادرزادی فک اوربایت در کودکان است. در  این ناهنجاری مادرزادی دندان های فک پایین توسط دندان های فک بالا پوشانده می شوند. یکی دیگر از بیماری های مادرزادی فک اختلال سندروم تریچر کالینز است که یک بیماری نادر است. در این بیماری رشد کامل استخوان ها و دیگر بافت های صورت تحت تاثیر قرار گرفته و همراه با بد شکلی جمجه ای مانند عدم وجود استخوان های گونه است.  و از دیگر نمونه های این بیماری بزرگ و جلو بودن فک پایین نسبت به فک بالا است که کاملا وراثتی است.
  • ناهنجاری های اکتسابی
ناهنجاری های اکتسابی معمولا شامل مشکلاتی در فک و دهان است که ممکن است بر اثر صدمه های فیزیکی رخ می دهد. از دلایل صدمات و شرایط پزشکی می توان به موارد زیر اشاره نمود: شکستگی فک: اتفاق هایی مانند تصادف، ضربه های شدید ورزشی به ناحیه فک و صورت و افتادن از بلندی می تواند باعث شکسته شدن فک انسان شود و در نتیجه برای اصلاح این شکستگی باید فک پایین و فک بالا جراحی شود. اختلال مفصل فکی به این عارضه نیز اختلال مفصل گیجگاهی نیر می گویند که باعث ایجاد ناهنجاری های فک می شود. این بیماری با درد فک زمانی که در حال گاز زدن و جویدن غذا هستید همراه است. که به مرور زمان موجب عدم قرینگی و کج شدن فک می شود.

ارسال دیدگاه