• info@drshariar.com
  • 0 دیدگاه
  همانطور که می دانید زیبایی صورت برای انسان ها اهمیت بسیار زیادی دارد که چانه ما تاثیر مستقیم بر آن می گذارد. به همین دلیل درمانی به نام جراحی چانه ارائه شده است تا با استفاده از آن فرم چانه شما اصلاح شود. ما در این مقاله قصد داریم عوارض جراحی چانه را برررسی نمائیم زیرا بیماران قبل از شروع هر درمان باید از عوارض آن اگاهی کاملا داشته باشند.

جراحی چانه چیست؟

قبل از هر چیز شما باید با جراحی چانه آشنا شوید. در حقیقت این درمان، همانطور که در بالا نیز گفته شد برای بهبود فرم و عملکرد چانه می باشد که پزشک معالج با روش های مختلف به این مهم دست پیدا می کند.

عوارض جراحی چانه

همانطور که شما هم می دانید هر درمان دارای عوارض مخصوص به خود می باشد. حال آن که این درمان نوعی جراحی نیز محسوب می شود پس بهتر است قبل از شروع آن، با عوارض عمل چانه آشنا شوید. از عوارض جراحی چانه می توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه هر کدام از آنها را به صورت جداگانه برای شما بررسی می کنیم:
  • جای زخم
  • مال اکلوژن
  • خون ریزی
  • عوارض بیهوشی
  • درد بعد از عمل چانه
  • عفونت بعد از جراحی چانه
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • ورم چانه بعد از جراحی چانه
  • آسیب عصبی بعد از جراحی چانه

درد بعد از عمل چانه

یکی از مراحل مهم این درمان جراحی است که در آن، بخشی از بافت های شما توسط پزشک معالج بریده خواهد شد. این موضوع باعث می شود تا پس از درمان شما دارای مقداری درد باشید که تا مدتی این امر کاملا طبیعی است.
درد بعد از عمل چانه

درد بعد از عمل چانه

اما نگران نباشید زیرا پزشک معالج وابسته به شرایط درمانی بیمار مقداری آرم بخش تجویز خواهد کرد که بیماران با استفاده از آنها می توانند درد بعد از عمل چانه را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

خون ریزی بعد از جراحی چانه

خونریزی یکی از عوارض جراحی جنیوپلاستی است. در طول این عمل، جراح ممکن است مجبور شود برش هایی در بافت نرم چانه ایجاد کند تا به استخوان زیرین دسترسی پیدا کند. این موضوع می تواند منجر به خونریزی شود که ممکن است کنترل آن دشوار باشد. برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد، جراح ممکن است از کوتر الکتریکی یا روش‌های دیگر برای بستن رگ‌های خونی قبل از بستن برش‌ها استفاده کند. پس از عمل، بیماران ممکن است مقداری خونریزی از محل های برش را تجربه کنند. این مورد معمولاً با فشار و استفاده از یک پانسمان استریل قابل کنترل است. در برخی موارد، جراح ممکن است نیاز به باز کردن مجدد برش برای جلوگیری از خونریزی داشته باشد.

عفونت بعد از جراحی چانه

عفونت یکی از عوارض بسیار مهم است که بعد از هر نوع جراحی باید به آن دقت ویژه ای داشت. پس از جراحی ژنیوپلاستی، بیماران ممکن است تورم، قرمزی و درد را در محل برش تجربه کنند که ممکن است نشانه عفونت باشد. برای جلوگیری از عفونت، معمولاً قبل و بعد از عمل به بیماران آنتی بیوتیک داده می شود. بیماران همچنین باید دستورالعمل‌های جراح خود را برای مراقبت از زخم دنبال کنند، که ممکن است شامل تمیز و خشک نگه داشتن محل برش، اجتناب از لمس محل‌های برش و مصرف داروهای تجویز شده طبق دستور باشد. اگر عفونت رخ دهد، جراح ممکن است نیاز به برداشتن ایمپلنت یا انجام اقدامات اضافی برای درمان عفونت داشته باشد.

آسیب عصبی بعد از جراحی چانه

یکی از عوارض جراحی چانه آسیب به عصب می باشد. باید گفت: در طول جراحی ژنیوپلاستی، خطر آسیب به اعصابی که حس چانه و لب پایین را تامین می کنند وجود دارد. این موضوع می تواند منجر به بی حسی یا ضعف در ناحیه آسیب دیده شود. اکثر موارد آسیب عصبی موقتی هستند و طی چند هفته تا چند ماه خود به خود برطرف می شوند. برای کاهش خطر آسیب عصبی بعد از جراحی چانه، جراح معمولاً از تکنیک های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن برای شناسایی محل اعصاب قبل از ایجاد هرگونه برش استفاده می کند. جراح همچنین ممکن است از ابزارهای تخصصی برای به حداقل رساندن خطر آسیب عصبی در طول عمل  چانه استفاده کند زیرا این مورد می تواند یکی از عوارض جراحی چانه باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد.

مال اکلوژن بعد از جراحی چانه

مال اکلوژن به نامرتبی دندان ها اشاره دارد که در صورت تغییر موقعیت استخوان چانه، ممکن است بعد از جراحی ژنیوپلاستی رخ دهد پس می توان نتیجه گرفت یکی از عوارض جراحی چانه مال اکلوژن است. مال اکلوژن می تواند منجر به مشکلاتی در گاز گرفتن، جویدن و صحبت کردن شود. برای جلوگیری از مال اکلوژن، پزشک معالج درمان را به دقت برنامه ریزی می کند و ممکن است از شبیه سازی های کامپیوتری یا تکنیک های دیگر برای پیش بینی اثرات جراحی بر روی گاز گرفتن بیمار استفاده کند. انواع مال اکلوژن درصورت رخ دادن این عارضه ، معمولاً پزشک معالج می تواند آن را با درمان های ارتودنسی مانند بریس یا الاینرهای شفاف اصلاح کند. در برخی موارد، جراح ممکن است نیاز به انجام اقدامات اضافی برای تغییر موقعیت استخوان چانه و اصلاح نیش داشته باشد.

جابجایی ایمپلنت چانه

در طول جراحی ژنیوپلاستی، ممکن است از کاشت چانه برای افزایش اندازه یا شکل چانه استفاده شود. با این حال، این خطر وجود دارد که ایمپلنت چانه پس از عمل جابجا شود یا از موقعیت خود خارج شود. این می تواند منجر به ظاهر نامتقارن یا تغییر شکل چانه شود. برای جلوگیری از جابجایی ایمپلنت چانه، جراح اندازه و شکل مناسب آن را با دقت انتخاب می کند و پس از آن، ایمپلنت چانه را با بخیه یا روش های دیگر در جای خود محکم کنید. همچنین به بیماران آموزش داده می شود که از هر گونه فعالیتی که ممکن است به ایمپلنت فشار وارد کند، مانند جویدن غذاهای سفت یا شرکت در ورزش های تماسی خودداری نمایند. اگر جابجایی ایمپلنت اتفاق بیفتد، جراح ممکن است نیاز به انجام اقدامات اضافی برای تغییر موقعیت یا جایگزینی ایمپلنت داشته باشد.

جای زخم بعد از جراحی چانه

مانند هر روش جراحی، ژنیوپلاستی می تواند منجر به ایجاد اسکار در محل برش شود. در حالی که بیشتر اسکارها به مرور زمان محو می شوند، برخی از بیماران ممکن است اسکارهای قابل توجه یا برجسته تری را تجربه کنند. برای به حداقل رساندن جای زخم، جراح معمولاً برش هایی را در مناطقی ایجاد می کند که کمتر قابل مشاهده هستند یا به راحتی پنهان می شوند. همچنین ممکن است به بیماران آموزش داده شود که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند یا از محصولات کاهش‌دهنده اسکار برای به حداقل رساندن ظاهر زخم استفاده کنند.

عکس العمل های آلرژیتیک

برخی از بیماران ممکن است به مواد مورد استفاده در کاشت چانه مانند سیلیکون یا سایر مواد مصنوعی واکنش آلرژیک داشته باشند. این می تواند منجر به علائمی مانند قرمزی، تورم یا خارش در محل کاشت شود.  پس عکس العمل های آلرژیتیک می تواند یکی از عوارض جراحی چانه باشد. برای به حداقل رساندن خطر واکنش های آلرژیک، بیماران باید جراح خود را از هرگونه آلرژی یا حساسیتی که ممکن است قبل از عمل داشته باشند مطلع نمایند. جراح همچنین ممکن است آزمایش آلرژی انجام دهد یا از مواد جایگزین برای ایمپلنت چانه استفاده کند.

عوارض بیهوشی

جراحی چانه معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود که خطرات و عوارض احتمالی را به همراه دارد. این موارد می تواند شامل واکنش های آلرژیک، مشکلات تنفسی، یا تغییر در فشار خون یا ضربان قلب باشد. عوارض بیهوشی برای به حداقل رساندن خطر عوارض بیهوشی، بیماران باید جراح خود را از هر گونه شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشند، مانند: آپنه خواب یا بیماری قلبی، مطلع کنند. بیماران همچنین باید دستورالعمل های جراح خود را برای آماده شدن برای بیهوشی دنبال کنند، مانند پرهیز از میل کردن غذا یا نوشیدنی برای مدت معینی قبل از عمل.

هماتوم بعد از جراحی چانه چیست؟

هماتوم یکی از عوارض جراحی چانه می باشد که با تجمع خون در بافت پس از جراحی رخ می دهد. این می تواند منجر به تورم، درد و تغییر رنگ در محل برش شود. برای جلوگیری از هماتوم، جراح معمولاً از لباس‌های فشاری یا پانسمان برای اعمال فشار بر روی محل‌های برش پس از جراحی استفاده می‌کند. بیماران همچنین باید از هر گونه فعالیتی که ممکن است جریان خون را در آن ناحیه افزایش دهد، مانند ورزش شدید یا بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنند.

چگونه عوارض جراحی چانه را کاهش دهیم؟

در قسمت های بالایی تمام عوارض جراحی چانه را برای شما شرح دادیم و شاید با خواندن آنها دچار اضطراب شده باشید. اما باید بگوییم که نگران نباشید زیرا شما می توانید با رعایت کردن برخی از موارد این عوارض را کاهش دهید که برخی از آنها را به صورت خلاصه برای شما شرح می دهیم.

تاثیر انتخاب پزشک بر عوارض جراحی چانه

یکی از مواردی که باید به آن دقت ویژه ای داشته باشید انتخاب پزشک متخصص و با تجربه می باشد زیرا شما با رعایت کردن این مورد می توانید به شدت عوارض جراحی چانه خود را کاهش دهید و از خطرات این درمان، درامان باشید.

رعایت مراقبت های بعد از جراحی چانه

هر درمان دارای مراقبت های مخصوص به خود می باشد که شما باید آنها را به دقت انجام دهید. در حقیقت بخش زیادی از عوارض جراحی چانه به دلیل عدم رعایت این مراقبت ها به وجود می آید پس می توان نتیجه گرفت که با رعایت کردن این موارد شانس درگیر شدن با عوارض جراحی کاهش میابد.

انتخاب مرکز درمانی مناسب

همانطور که در متن بالا نیز مشاهده کردید جراحی چانه نیازمند بیهوشی می باشد. پس می توان نتیجه گرفت شما برای درمان خود مرکزی مجهز را باید انتخاب نمائید زیرا این مورد می تواند به صورت مستقیم میزان عوارض شما تاثیر بگذارد.

آیا عوارض جراحی چانه زیاد است ؟

در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که جراحی چانه دارای عوارض مخصوص به خود است اما این درمان یک روش امن و با درصد موفقیت بالا به حساب می آید که شما می توانید با رعایت مواردی که در بالا گفته شد درصد موفقیت این درمان را نیز افزایش دهید و از عوارض آن بگاهید. البته لازم به ذکر است که بیماران باید از عوارض جراحی چانه به صورت کامل آگاه باشند و نباید آنها را دست کم بگیرند. تا بتوانند به خوبی با واقعیت این درمان روبرو شوند و از آن گذر نمایند زیرا بخش عمده از عوارض جراحی چانه کوتاه مدت می باشد.

ارسال دیدگاه